alfridashem.blogg.se

De bästa sakerna att göra i Kroatien

Det går inte att förneka att Kroatien är en av mina favoritplatser. Jag älskar verkligen att vara där. Men det är fortfarande ett mycket nytt resmål, så många av er kanske inte är så bekanta med det själva. Om du saknar idéer om vart du ska åka på din nästa semester kan jag varmt rekommendera att du besöker detta hisnande vackra land. Förutom att titta med häpnad på det fantastiska landskapet runt omkring dig finns det många olika saker att göra i Kroatien som jag tror att du kommer att älska. Här är bara några av dem.

1) Ö-hoppning

En av de bästa sakerna med Kroatiens semester är att du inte bara behöver bo på ett ställe. Det är så lätt att hoppa på en båt och ge sig ut på lite ö-hopping, vilket gör att du kan se så mycket mer under en semester. Vare sig du öhoppar en dag eller bokar en semester med två centra där du får bo på två olika platser är det väl värt att utforska några av de pittoreska och charmiga öarna som Kroatien är hemvist för. En särskild favorit för mig var den lyxiga ön Hvar med sin underbara småbåtshamn. Se till att hålla utkik efter alla kändisplatser när du är där.


2) Besök nationalparkerna

Kroatien har några helt otroliga nationalparker, så om du har gott om tid bör du definitivt anstränga dig för att utforska åtminstone en av dem när du är där. Om du måste välja bara en skulle jag föreslå den magiska nationalparken Plitvicesjöarna (parc national des lacs de Plitvice), med sina glittrande vattenfall, kristallklara sjöar och sin frodiga gröna miljö. Det är den största nationalparken i Kroatien och dessutom ett av Unescos världsarv. Om det är lite för långt borta kan Krka nationalpark säkert ta sig upp till målet som ett alternativ.

3) Tillbringa dagen i Dubrovnik

Ingen resa till Kroatien skulle vara komplett utan att besöka den underbara staden Dubrovnik. Jag kan inte föreställa mig någon som inte skulle trivas där, det finns något för alla. Med sin fascinerande historia och fantastiska arkitektur kommer du garanterat att förälska dig i den precis som jag gjorde. Ta en promenad runt murarna i den terrakottafärgade gamla staden, med dess otroliga utsikt över staden och hamnen. Eller om du som jag är ett stort Game of Thrones-fan kan du åka på en rundtur som tar dig till alla viktiga inspelningsplatser i området. Du kommer att känna dig som om du faktiskt är i King's Landing!